Produktivita alebo komfort? Takto by mala vyzerať dobrá kancelária

Produktivita alebo komfort? Takto by mala vyzerať dobrá kancelária

Kancelária – miesto pre prácu, priestor pre kreativitu a nové nápady, často náš druhý domov. Tí, ktorých zamestnanie si vyžaduje denno-dennú prítomnosť v kancelárii, sa potešia všetkému, čo bude mať pozitívny dopad na ich prácu a pracovné výsledky. Trend moderných kancelárií prináša niekoľko pohľadov na to, ako by mala zdravá a produktívna kancelária vyzerať. Znamená to azda, že tradičné kancelárie s praktickým a strohým nábytkom sú out? Názory zamestnávateľov sa rozchádzajú. Odborníci sa zhodujú v jednom: Kancelária sa má prispôsobiť človeku, nie človek kancelárii.

Kanceláriám v štýle open space odzvonilo

Otvorený priestor, kde spoločne pracujú všetci zamestnanci, mohol mať svoje čaro pred rokmi. Open space bol objavený na prelome 20. a 30. rokov minulého storočia. V Amerike v bývalých továrenských halách slúžil operátorom call centier prvých poisťovacích ústavov. Neskôr prešiel open space ďalším rozkvetom, burzové spoločnosti sústredili svojich zamestnancov do jedného spoločného priestoru. Makléri mohli na seba pokrikovať najnovšie údaje o pohybe cien akcií, a pritom nemuseli vôbec opustiť miestnosť. O niekoľko rokov neskôr vznikali aj na Slovensku nové sklo-betónové kancelárske budovy, v ktorých architekti na základe zadania investorov stavali prakticky len celé voľné poschodia s tým, že si ich každá firma prispôsobí svojim potrebám. Zamestnávatelia cítili potrebu svojich zamestnancov kontrolovať.

Časom vyšli na povrch negatíva práce v otvorenom priestore. Ľudia boli oveľa viac vystresovaní, sťažovali sa na ruch a hluk, ktorý ich rušil pri práci. Je vedecky dokázané, že človek znesie len určitú mieru hluku. Keď sa táto prekročí, naša produktivita klesá. Závisí teda od samotného zamestnávateľa, aké podmienky pre svojich zamestnancov vytvorí. Pracovné prostredie dokáže ovplyvniť, či začne naša produktivita klesať už pred obedom alebo až po šestnástej hodine.

Pracovný priestor open space Systém Open Space. Zdroj: pinterest.com

 

Open space aj napriek negatívnym odozvám ostáva v hre aj dnes. S tým rozdielom, že sa niekoľkými spôsobmi delí na pracovné a spoločenské zóny.

Zónujte pracovný priestor

Vytvorenie jednotlivých zón pomáha oddeliť prácu od zábavy či relaxupresúva meetingy do novovytvorených zasadačiek. Oddychové zóny umožňujú zamestnancom porozprávať sa bez pocitu, že vyrušujú ostatných pri práci. Práve tieto relaxačné zóny majú často formu open space. Dizajnéri aj zamestnávatelia sa zhodujú v tom, že práve tieto priestory sú vo firme najdôležitejšie, vytvárajú totiž najvýraznejšie interakcie zamestnancov spoločnosti. Sú plné farieb, svetla, rôzneho, aj menej tradičného, nábytku. Veľa firiem zakomponovalo do priestorov aj reštauráciu či bufet s kávovarom. Hoci sú priestory otvorené, väčšinou sú rozdelené na zóny paravánmi alebo inými interiérovými prvkami.

Zónovať kanceláriu Zóny v kancelárii. Zdroj: pinterest.com

 

Veľmi obľúbené sú sedacie vaky. Poskytujú maximálne pohodlie pre sediaceho. Zamestnanci ich využívajú popri práci, často sú súčasťou zasadacích či konferenčných miestností, oceňované sú aj v rámci času na oddych.

 

Sedacie vaky Sedacie vaky v kancelárii. Zdroj: pinterest.com

Zeleň podporuje produktivitu

Zeleň na pracovisku podľa odborných štúdií zvyšuje motiváciu zamestnancov o osem percent a prináša pocit šťastia a zdravia. Zelené alebo machové steny sa ako najnovší hit udomácňujú vo veľkých spoločnostiach s tradičnými kancelárskymi priestormi, aj v moderných interiéroch. Zeleň totiž pomáha redukovať stres, záťaž, a zvyšuje sústredenie pri práci v kancelárii aj v domácnosti.

Príroda v kancelárii Zeleň v kancelárii. Zdroj: pinterest.com

Čo by nemalo chýbať v zdravej modernej kancelárii?

Vzhľad, typ a organizácia kancelárie závisí od charakteru podnikateľskej činnosti a od potreby zamestnancov. Môžeme sa len dohadovať, čo je najdôležitejším prvkom kancelárie.
Pracovisko ako také musí byť pre zamestnanca flexibilné, to znamená urobiť pracovisko flexibilnejším a rozdeliť ho na viaceré časti. Vo všeobecnosti by sa tak kancelária mala rozdeľovať na štyri základné zóny.

Prvou je administratívna zóna, kde sa bezprostredne vykonáva práca s počítačom a ďalšie interné procesy v rámci firmy. V tejto zóne nesmú chýbať funkčne navrhnuté pracovné stoly, kde aktuálnym trendom sú výškovo nastaviteľné stoly, ergonomické stoličky, odkladací priestor, akustické prvky na zabezpečenie absorpcie hluku v kancelárii, prípadne izolácia.

Ďalšou je koncentračná zóna, ktorá slúži na kreatívnu prácu, analýzy, vzdelávanie či inšpirácie.
Táto zóna má obsahovať priestory na sedenie pre jedného, prípadne viacerých zamestnancov.

Rekreačná zóna zase zabezpečuje oddych od práce. Je to priestor na neformálne stretnutia zamestnancov či poobedňajšiu kávu. Rekreačná zóna by mala zosúladiť moderný dizajn s príjemným konceptom farieb a iných prvkov, kde by nemali chýbať ani oddychové prvky na sedenie.

Poslednou zónou je komunikačná zóna, teda zasadačky. Takéto miestnosti by mali byť zariadené nábytkom, ktorý reprezentuje spoločnosťKomunikačná zóna by mala korešpondovať s predmetom podnikania spoločnosti, mali by v nej byť zakomponované aj základné farby spoločnosti.

Moderná kancelária Moderná kancelária rozdelená na zóny. Zdroj: pinterest.com

 

Moderná kancelária však nemusí mať sedacie vaky. Ani biliardový stôl a šípkyÚspech sa skrýva vo vyváženom pomere atraktívneho a moderného pracovného priestoru a priestorov pre oddych. Dôležité je dosiahnuť to, aby kuchynka, kde je špičkový kávovar, nebola najfrekventovanejším miestom, pričom pracovné výkony zamestnancov sa dostanú na druhú koľaj. Mnoho firiem uvádza do praxe ROWE (results only working environment), teda pracovné prostredie zamerané na výsledky. Nie je dôležitý čas strávený v kancelárii, ale dosiahnuté výsledky a splnené termíny.