Po mori sa prepraví okolo 90 % všetkého tovaru, s ktorým sa na svete obchoduje. Kvôli pandémii, zdržaniam, obmedzeniam, pirátom a ďalším nepredvídateľným okolnostiam obrovské kontajnerové lode nestíhajú doručiť zásielky včas. Tento problém sa netýka iba Európy, ale celého sveta.
Čo spôsobuje zdržanie lodnej dopravy
V rebríčku top 10 prístavov, cez ktoré sa „premelie“ najviac kontajnerov, má Čína až 7 zástupcov. Najväčším z nich je prístav v Šanghaji, kde sa v roku 2020 preložilo neuveriteľných 43,5 milióna kontajnerov – a to už počas pandémie. Len pre porovnanie, v najrušnejšom európskom prístave, v holandskom Rotterdame sa v rovnakom čase preložilo „iba“ 14,3 milióna kontajnerov. Od Číny je závislý zvyšok sveta – nielen, čo sa týka lodnej prepravy, ale aj výroby tovaru: od oblečenia cez elektroniku až po hračky.
V Číne pristupujú ku koronakríze obzvlášť opatrne a neboja sa prísnych opatrení. Takým bolo i zatvorenie terminálu v treťom najrušnejšom prístave sveta Ningbo-Zhoushan. Stačilo, že jeden zo zamestnancov mal koronavírus a na celý týždeň vyradili z prevádzky jeden z terminálov. Terminál, ktorý vybavil približne pätinu z celkového objemu prístavu. A keď sa takáto situácia objaví vo viacerých prístavoch – nielen v Číne – o celosvetový problém je postarané.
V lodnej doprave pracuje celosvetovo približne 1,5 milióna námorníkov, pričom 150-tisíc z nich sa každý mesiac mení. Ide o prirodzený proces, ktorý udržiava celý tento masívny kolobeh v plynulom chode. V dôsledku karantén a reštrikcií sa však posádka často nemôže vymeniť. A tak sú pôvodní námorníci nútení ísť až na hranicu svojich možností. To plynulosti tiež veľmi nepridáva.
Pandémia však nie je jedinou príčinou. Značnou hrozbou pre lodnú dopravu sú aj piráti. Nie tí s drevenými nohami, páskou cez oko a papagájom na ramene, ale moderní. So samopalmi a dobre organizovaní. Až 90 % všetkých pirátskych útokov sa odohráva na Guinejskom zálive, na pobreží západnej Afriky. V roku 2020 zaznamenali až 195 pirátskych útokov na lode – to je nárast o 20 % v porovnaní s predošlým rokom. Ide tak o problém, ktorý bude čoraz pálčivejší.
Existujú aj nepredvídateľné hrozby
To všetko je len špička ľadovca. Existujú ďalšie hrozby, ktoré nie sú tak dobre viditeľné. Stačí si spomenúť, akú zábavu mal svet – najmä internet – v júni, keď Suezský prieplav v marci 2020 zablokovala 400 metrov dlhá, 220-tisíc tonami naložená loď Ever Given. Zatiaľ čo sa niektorí na tom úprimne bavili, lodnej doprave táto epizódka spôsobila obrovské problémy – opäť celosvetové. Cestou cez Suezský prieplav si dokážu nákladné lode smerujúce z Ázie do Európy a opačne skrátiť cestu o niekoľko týždňov.
Loď Ever Given túto dôležitú trasu zablokovala a spôsobila nevyčísliteľné škody. Tento obrovský štuplík v Suezskom prieplave denne blokoval prechod tovaru v hodnote 10 miliárd dolárov. Za hodinu neuveriteľných 400 miliónov. A trvalo to celých 6 dní. Počas necelého týždňa bola ochromená obrovská časť lodnej prepravy, ktorá sa podpísala na výpadkoch tovaru. Hoci je lodná preprava masívna, prepracovaná a pre celý svet kľúčová, stačí chvíľka nepozornosti kapitána, ktorý si práve zaväzuje šnúrku na topánke, a pocíti to celý svet.
Kvôli drahšej preprave rastie aj cenu tovaru
Situácia vo svete lodnej dopravy sa neprejavuje iba meškaním tovaru, ale aj jeho vyššou cenou. Je to pochopiteľné. Začnime s obmedzeniami v dôsledku pandémie, pripočítajme blokovanie Suezského prieplavu, kľúčovým je tiež zvýšený počet online objednávok, ktorý plynie z koronakrízy, zabúdať nesmieme ani na fakt, že lodná preprava je pod obrovským tlakom, a tak si mnohé lode skracujú trasy a vynechávajú prístavy, v ktorých pôvodne zastavovali, v dôsledku čoho nenaberajú na svoju palubu prázdne kontajnery, ktorých je tak v obehu menej. Rovnako aj lodí a ľudí. A to sme ešte nespomenuli rastúcu infláciu a vrtochy počasia.
Výsledok? V minulosti preprava jedného lodného kontajnera (12,19 m x 2,44 m x 2,99), do ktorého sa zmestí približne 26 ton nákladu, stála 2 700 dolárov. Dnes sa jeho cena pohybuje na úrovni 17 200 dolárov, čo je viac ako šesťnásobok. Šialené? Šialené. To si povedali aj mnohí podnikatelia, ktorí začali na prepravu tovaru hľadať alternatívne spôsoby dopravy. Kým ich nájdu, dohodnú si podmienky, tak čas na dodanie tovaru sa tiež veľmi neskráti. Skôr naopak. V lodnej doprave – hoci je celosvetová – je všetko úzko prepojené a má na seba priamy či nepriamy vplyv.
K problémom v lodnej doprave sa nabaľujú ďalšie
Ďalším významným hráčom, ktorý pomáha k ešte väčšiemu zdržaniu, sú výrobné kapacity tovární. Tie boli počas pandémie, najmä, no nielen, v Číne z veľkej časti zatvorené. A keď nemá kto pracovať, nemá sa ani čo vyrobiť – hoci potvrdené objednávkové formuláre netrpezlivo čakajú. I keď sa protipandemické opatrenia uvoľnili, fabriky tento sklz nedokázali dohnať.
Čo to znamená v praxi? Ak si predajca neobjednal výrobu tovaru už v marci 2021, je len málo pravdepodobné, že ho v továrni stihnúť vyrobiť do Vianoc. A aj keby bol vyrobený, ešte ho musí spoločnosť doviezť do svojich skladov. A to sa opäť vraciame k zdržaniam lodnej dopravy. Preto tohtoročný vianočný trh čaká obmedzenejšia ponuka.
Aj preto odhadujeme, že ak chcete mať vianočný darček, ktorý bude putovať loďou, načas pod stromčekom, mal by (s najväčšou pravdepodobnosťou) z Číny vyraziť už niekedy v polovici októbra. To znamená, že máte približne mesiac času objednať ho. Dosť? Málo? Každopádne, čím skôr sa k tomu odhodláte, tým lepšie. Lebo to, čo platí vo svete lodnej dopravy teraz, sa dozajtra môže zmeniť. Ak si však chcete byť istí, že vianočný darček pod stromček dostanete včas, objednajte si u nás z tovaru, ktorý máme na sklade. Máme totiž skvelé správy: po Slovensku lodnú prepravu nevyužívame.